خودرو‌های چینی ۵۰ میلیونی

خودرو‌های چینی ۵۰ میلیونی
از ورود خودرو‌های چینی به ایران حدود یک دهه می‌گذرد و حجم فروش این محصولات حالا مدتی است که از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرده. اما چینی ها چگونه توانستند بر رقبای کره‌ای و ژاپنی بلند شوند و در مقاطعی حتی بر شرکای فرانسوی بازار خودرو ایران غلبه کنند ؟

روزنامه هفت صبح: اگر عاشق خودرو‌های چینی هستید و از محصولات داخلی هم خسته شده‌اید، با قدرت خریدی در محدوده ۵۰ میلیون تومان می‌توانید این هفت خودرو را که همگی از اهالی سرزمین اژد‌ها هستند، بخرید.

از ورود خودرو‌های چینی به ایران حدود یک دهه می‌گذرد و حجم فروش این محصولات حالا مدتی است که از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرده. چینی‌ها، اما چه داشتند که موفق شدند روی دست محصولات کره‌ای و ژاپنی بلند شوند و در مقاطعی حتی بر شرکای فرانسوی بازار خودرو ایران در برخی از کلاس‌ها غلبه کنند؟

شاید نفت و درآمد‌های نفتی و مبادله پول نفت به‌فروش رفته در چین با قطعات خودرو مهم‌ترین موضوعی بود که از سال ۹۱ تا ۹۵ زمینه‌ساز تثبیت جایگاه خودروسازان چین در کشور شد. درعین‌حال آنچه خود محصولات چینی به ایرانی‌ها هدیه دادند، طرح و رنگ و امکانات بهتر به‌رغم مونتاژ ضعیف‌تر، بازار راکدتر و دوام کمتر بود.

خودرو‌هایی با درصد ساخت داخل پایین که زمینه هزینه نگهداری نسبتاً بالایی را ایجاد می‌کنند و به‌نسبت تولیدات داخلی فشار بیشتری را برای یافتن قطعه و هزینه تعمیر و نگهداری به مالکان خود تحمیل می‌کنند. اینها، اما همه باعث نمی‌شود تا کسالت بالای مشتریان ایرانی از سوار شدن صدباره بر ارابه قدیمی پژو فراموش شود.

در واقع مونتاژی‌های داخلی برای خریداران این‌قدر تکراری شده‌اند که برخی افراد حاضرند ضرر کنند ولی دیگر سوار پارس و پراید و ۴۰۵ نشوند. افت قیمت بالای خودرو‌های پنج ساله چینی در بازار هم مزید بر علت شده تا انتخاب برخی از چینی‌ها جاذبه بالایی داشته باشد. اینجا ما هفت خودرو داریم که با همان ایرادات تکنولوژیک، امکانات و طراحی بهتری را با خود دارند. بررسی آن‌ها برای خرید شاید خیلی هم بد نباشد!

هافی لوبو / مدل ۱۳۹۴ (۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان)

یک هاچ‌بک کوچک با ظاهری عجیب و قدیمی که در کرمان مونتاژ می‌شد و پس از یک عرضه محدود، خیلی زود گوشه‌گیر شد. راهنما روی ستون جلو، چراغ‌های مستطیلی در عقب و البته لاستیک‌های کوچک خودرو همه از بدترین نکات ظاهری درباره هافی لوبو هستند.

در عوض این کوچولوی چینی که در بازار خریدار چندانی ندارد اتاقش به نسبت رنو PK یا برخی دیگر از محصولات قدیمی بازار، چینش بهتری داشته و به‌واسطه پنجره‌های بزرگی که دارد، کابین روشن و دل‌بازی دارد. مصرف سوخت پایین هم از دیگر مزایای لوبو است.

لیفان ۵۲۰ دنده‌ای / مدل ۱۳۹۲ (۵۰ میلیون تومان)

زمانی که به ایران پا گذاشت با کیا ریو LS مونتاژی مقایسه می‌شد و بخشی از این همه اعتبار به‌واسطه طراحی خاص جلوپنجره و فرم مناسب عقب این خودرو بود.

سری ۵۲۰ لیفان که فروش نسبتاً خوبی را در ایران تجربه کرد، در بخش دوام و ماندگاری خودرو ضعیفی نیست ولی ادوات ظاهری آن مخصوصاً در بخش کابین کیفیت خود را به خوبی حفظ نمی‌کنند که این یک پوئن منفی برای ۵۲۰ است. برگ برنده ۵۲۰ البته در مقایسه با محصولات هم‌قیمت امکاناتی است که در اتاقش ارائه می‌کند و خب، این برای برخی از خریداران خوشایند است.

جک J۳ توجوی هاچ‌بک / مدل ۱۳۹۱ (۴۷ میلیون تومان)

هم در نسخه سدان و هم مدل هاچ‌بک جزء باکیفیت‌ترین محصولات چینی حاضر در بازار ایران است. توجوی که با کد J۳ تولید شد، در نسخه سدان از صندوق باری به گنجایش ۴۵۸ لیتر بهره می‌برد و به مدت کوتاهی در کرمان موتور مونتاژ شد و سپس برای همیشه خط تولید را ترک کرد.

از نقاط قوت این محصول چینی، موتور کم‌مصرفی است که ساخته میتسوبیشی بوده و هماهنگی مناسبی با گیربکس خودرو دارد. همین عامل در کنار مونتاژ مناسب خودرو موجب شد تا به‌رغم امکانات معمولی، در بلندمدت خاطره خوبی از خود در ذهن خریداران ایرانی به‌جای بگذارد.

چری ویانا / مدل ۱۳۹۰ (۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان)

خودرویی سدان با بدنه‌ای شبیه یک پیکان فیس‌لیفت! که هر چقدر نامتوازن مونتاژ شده، اما می‌تواند به‌جای خودرو‌های ارزان‌قیمت داخلی مورد استفاده قرار گیرد.

صندوق بار بزرگ، اتاقی جادار برای پنج نفر در سفر‌های شهری و البته مصرف سوخت بالا از جمله مزایا و معایب این چینی قدیمی و دمده است. کیفیت پایین رنگ سپر و برخی ادوات تزئینی بدنه در کنار داشبورد قدیمی و امکانات اندک از جمله دلایلی است که پروژه تولید ویانا را به شکست کشاند. به‌هرحال در این رنج قیمتی به‌جز پراید، ویانا می‌تواند گزینه متفاوتی برای خرید باشد.

ام‌وی‌ام ۵۳۰ / مدل ۱۳۹۱ (۵۰ میلیون تومان)

سدانی با طرح نسل آخر میتسوبیشی گالانت که کیفیت سواری بدی ندارد و اگر این‌قدر بد مونتاژ نمی‌شد یا این همه پرمصرف نبود شاید فروش بهتری را هم تجربه می‌کرد. سری ۵۳۰ که کشش مناسبی در دور‌های بالای موتور دارد، در کنار صندوق بار جادار و اتاق بزرگ، به موتوری نسبتاً قدرتمند مجهز است که یک امتیاز است.

بزرگ‌ترین عیب جادارترین خودرو این گروه، طراحی بخش عقب آن است، گرچه با راندن خودرو و دیدن صفحه نمایش لمسی، سانروف و سیستم تهویه مطبوع در کابین، احتمالاً مسئله طراحی یا مونتاژ ضعیف خودرو برای شما سریعاً حل خواهد شد.

گریت‌وال C۳۰ ولیکس / مدل ۱۳۹۴ (۵۰ تا ۵۵ میلیون تومان)

طراحی ظاهری سدان کوچک گریت‌وال بد نیست، گرچه ۹ فرم بخش عقب آن ناشیانه از آب درآمده. در بخش کابین کلیت آنچه خلق شده خوب است ولی کیفیت کاملاً متوسطی دارد. امکانات ولیکس بد نیست و سیستم ترمز مناسبی دارد.

شاید اگر این خودرو سال ۱۳۹۳ با قیمت ارزان‌تری به بازار عرضه می‌شد می‌توانست در بازار ایران موفقیت را تجربه کند چرا که از نظر کیفیتی از رقبای چینی خود جلوتر است و تکنولوژی به‌کار رفته در شاسی و موتور از تویوتا یاریس ۲۰۰۰ به عاریت گرفته شده است. ولیکس دنده‌ای بهترین انتخاب ممکن در این گروه است.

راین ولا V۵ / مدل ۱۳۹۶ (۵۰ میلیون تومان)

خیلی‌ها خریدش را پیشنهاد نمی‌کنند ولی در بازاری که خدمات پس از فروش معنایی ندارد، چرا از این سدان کوچک چینی که ظاهری مشابه محصولات یک دهه قبل فولکس واگن دارد، استقبال نکنیم؟!

نمونه‌های ساخته شده در سال ۹۶ که میزانی کارکرد دارند، هم‌اینک در بازار خودرو بهایی در محدوده ۵۰ میلیون تومان دارند که با توجه به ابعاد و سطح امکاناتی که وی ۵ دنده‌ای دارد، قیمت منصفانه‌ای است. البته خب باید پس از خرید خودرو با سختی فروش آن در بازار یا اتاق کوچکی که برای چهار سرنشین بزرگسال جا دارد، کنار بیایید.

  • تاریخ: پنجشنبه 2 آبان 1398 - 23:20
  • صفحه: اولو مگ
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)